Strona główna Ciekawostki Pytania i odpowiedzi
Pytania i odpowiedzi

Cieciorka to inaczej groch włoski. Można ją kupić w sklepach z żywnością wegetariańską. I jest prawdziwą witaminową bombą. Chroni serce i tętnice, skutecznie obniża poziom cholesterolu. Zwiększa odporność i chroni przed nowotworami.

Kto jada fasolę w życiu nie cierpi na migrenę, nie ma problemów z jakimkolwiek łamaniem w kościach i z bezsennością. Nigdy nie zachoruje na zapalenie pęcherza, ani nie będzie miał problemów z dną, tzn. z odkładaniem się mocznika między tkanką stawową a mięśniami.

Marchew zawiera beta karoten, który chroni przed nowotworami i zapobiega starzeniu się. Spożycie dwóch marchewek dziennie obniża poziom cholesterolu we krwi. Regularnie spożywana wpływa dodatnio na kondycję seksualną.

Czerwona fasola dostarcza organizmowi dużo białka, potasu, kwasu foliowego i żelaza. Spożywanie potraw z fasoli pozwala obniżyć poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, choroby układu krażenia i udar mózgu.

Oczywiście. Kiełki dodają zdrowia i urody, gdyż są niezwykle cennym źródłem witamin i składników mineralnych. Smaczne, niskokaloryczne kiełki bardzo łatwo można wyhodować w domu. Warto, więc włączyć je do wiosennego jadłospisu.

Warzywa powinniśmy gotować bez obierania, a dopiero po ugotowaniu je obrać. Warzywa świeże lepiej pozostawić niedogotowane, niż przegotowane. Nie stracą przez to swego aromatu i smaku. Zielone warzywa, takie jak szpinak, fasoka szparagowa, czy szczaw, najlepiej gotować na dużym ogniu, bez przykrycia. Po ugotowaniu przelać je zimną wodą. Dzięki temu nie stracą swojego kolorytu. Warzywa białe, np. kalafior, gotujemy na wolnym ogniu, bez przykrycia. Dobrym sposobem jest dodanie do wody odrobiny mąki.

Fitoterapia to leczenie przy pomocy roślin, głównie ziół. Obecnie zioła znajdują szerokie zastosowanie w lecznictwie i kosmetyce. Są z powodzeniem stosowane w leczeniu rozmaitych chorób i dolegliwości, m.in. w chorobach skóry, układu oddechowego, pokarmowego, moczowego i nerwowego.

Zamrażanie to najlepsza forma przechowywania żywności, ponieważ mrożonki tracą kilkakrotnie mniej witamin A, C, witamin z grupy B niż podczas przechowywania owoców i warzyw, gdzie zastosowano inną metodę. Na przykład straty witaminy C podczas zamrażania i przechowywania w niskich temperaturach nie przekraczają 20%, a przy tradycyjnym przechowywaniu, np. w piwnicy, zanika niemal cała witamina C oraz 5-30% witaminy A.

Ogórki w porównaniu z innymi warzywami zawierają najwięcej wody (98,8%). Wbrew wielu poglądom nie są jednak istotnym źródłem witamin. Są natomiast bogate w sole mineralne, co powoduje, że ogórek jest obdarzony niezupełnie jeszcze wyjaśnionymi właściwościami regulującymi pracę serca, wątroby i nerek. Zarówno świeże, jak i konserwowe ogórki sprzyjają lepszemu przyswajaniu potraw, pomagają również w usuwaniu nadmiaru wody z organizmu i dlatego są doskonałym uzupełnieniem diet odchudzających.

Soja to roślina strączkowa. Jest źródłem wartościowego tłuszczu, białka, witamin z grupy B, witaminy E, H, oraz związków mineralnych takich jak: magnez, potas, żelazo, cynk, fosfor i wapń. Warto dodawać ją do sałatek i innych potraw, gdyż jej składniki chronią przed nowotworem, wzmacniają system nerwowy, poprawiają pamięć oraz zapobiegają chorobom układu krążenia.

Tzatziki to grecki sos, przygotowany z jogurtu, twarożku, oliwy, czosnku i świeżego, startego ogórka. Doprawiony solą i pieprzem oraz schłodzony, smakuje wybornie z pieczonymi mięsami, warzywami czy chlebem. Jest bardzo aromatyczny i orzeźwiający.